Nicole Freid

Haktivist - CEO HAK

Nicole Freid (49) noemt zichzelf een ‘Haktivist’. Als CEO van HAK ziet zij het als haar taak om er alles aan te doen om mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten. En dat op een zo’n makkelijk én duurzaam mogelijke manier. Sinds 2023 is HAK B-corp gecertificeerd. “Met een energiek team grote dingen doen die het verschil maken is wat mij drijft.”

Meervoudige waardecreatie: marketing voor alle stakeholders

Nicole Freid heeft door de jaren heen steeds meer geleerd dat marketing niet uitsluitend gaat over het vervullen van behoeften van de consument, maar van alle stakeholders. Dit betekent ook klanten en leveranciers, moeder natuur, de volksgezondheid, werknemers, het management team, aandeelhouders, overheden, enzovoort. Pas wanneer de merkpropositie van waarde is voor al deze stakeholders, kan maximaal en duurzaam resultaat worden geboekt en meervoudige waarde worden gecreëerd.

Deze bredere blik op marketing en interesse voor het grotere plaatje heeft ervoor gezorgd dat de stap naar CEO voor haar een hele logische was. In de rol van CEO bedient zij namelijk ook de belangen van een grote set stakeholders. Bij HAK doet Nicole dit in een omgeving waar het merk een grote waarde vervult en een hefboom is voor de business, waardoor zij zich met haar marketingachtergrond nog steeds als een vis in het water voelt. Daarnaast is HAK een missiegedreven bedrijf en merk waarbij vergroening zowel aan de consumptiekant (plantaardig eten) als aan de productiekant (teelt en verwerking) een belangrijke rol speelt in de strategie.

Het vinden van het juiste evenwicht en tempo tussen financiële resultaten en vooruitgang boeken op maatschappelijke impact, zowel op de korte als lange termijn, is zeker in deze roerige tijden een balancing act. En dat met een 72-jarig merk dat tegelijkertijd werkt aan aansluiting bij nieuwe en toekomstige generaties en hun eetgewoontes. Kortom, Nicole geeft graag een kijkje in de keuken!